سه سوال مهم در مورد آینده دورکاری

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape

چندین شرکت در حال حاضر اعلام کرده‌اند که قصد دارند پس از همه گیری کرونا، به مدل کار هیبریدی یا دورکاری، روی بیاورند. مدل کار هیبریدی و یا ترکیبی ساختار منعطفی است که اجازه می‌دهد برخی از کارمندان از راه دور و برخی دیگر در محل شرکت کار کنند. در ادامه به طرح سه سوال موثر در موفقیت تغییر مدل‌ کاری می‌پردازیم.

به گفته گارتنر، طبق بررسی‌های انجام شده 74٪ از مدیران مالی قصد دارند بخشی از نیروی کار خود را پس از بحران ویروس کرونا برای همیشه دورکار نگهدارند. این کار هم برای سازمان و هم کارمندان فرصت‌ها و مزایای زیادی از جمله انعطاف‌پذیری، افزایش بهره‌وری و رضایتمندی را کسب می‌کند.

با توجه به تمایل بسیاری از شرکت‌ها به دورکاری بخشی از نیروی کار خود، ما در این یادداشت قصد داریم به سه سوال مهم در مورد آینده این مدل کاری بپردازیم.

با ما همراه باشید.

سوال 1- نیازمندی‌های یک فرد دورکار چیست؟

کارمندان واکنش‌های متفاوتی نسبت به موقعیت دورکاری دارند. برخی از آنها در شرایط دورکاری بهتر تمرکز می‌کنند. برخی دیگر در محیط اداری عملکرد بهتری دارند. علاوه بر این، با گذشت زمان کارمندان با روش‌های جدید سازگار می‌شوند، اما متأسفانه افرادی هم هستند که با دورکاری کیفیت کارشان کاهش می‌یابد. بنابراین لازم است هنگام تدوین سیاست‌های کاری اعم از کار از راه دور و یا کار در محیط اداری، تمام نیازها و چالش‌های کارمندان را در نظر بگیرید.

همچنین به موازات تغییر سبک کارمندان به شکل مدل کار هیبریدی، کارفرمایان باید پروتکل‌ها و روش‌های ارتباطی بیشتری را برای اجتماعی کردن و ارتباطات کارمندان پیش‌بینی کنند. طبق یک تحقیق، در آغاز شیوع ویروس کرونا شاهد بودیم که دورکاری در ابتدا باعث افت سطح انرژی کارگران چینی شد، اما پس از سازگار شدن افراد انرژی آنها به سطح طبیعی خود بازگشت.

در نهایت با در نظر گرفتن مهارت‌های مدیریتی جدید به راحتی می‌توانید هم کارمندانی که به محل کار بازگشتند و هم کارمندانی که همچنان به صورت دورکار فعالیت دارند را به خوبی مدیریت کنید. کارمندان دورکار ممکن است نگران ارتقای شغلی و ترفیع گرفتن خود باشند، به همین خاطر سرپرستان ملزم خواهند بود که کارها را از راه دور به خوبی مدیریت و نتایج را با دقت کافی بررسی کنند تا بتوانند به درستی ارزیابی عملکرد اعضای تیم را انجام دهند.

سوال 2- دورکاری باید بر اساس فعالیت‌ها ایجاد شود و یا بر اساس نقش‌ها؟

هر کاری را نمی‌توان از راه دور انجام داد. کار کردن از راه دور ممکن است برای همه پایدار نباشد و با توجه به نقش و تیم متفاوت خواهد بود.

برای تسهیل بهتر دورکاری، بهتر است فعالیت‌هایی که به طور معمول در یک نقش وجود دارند را در نظر بگیرید. ضرورت‌ و سطح تعاملات انسانی و فیزیکی و بهره‌مندی سازمان از زیرساخت‌های مورد نیاز دورکاری را نیز در نظر بگیرید. بهتر است دورکاری بر اساس فعالیت‌ها ایجاد شود و نه بر اساس نقش.

به عنوان مثال یک بانک در کره جنوبی برای کارمندان دورکار مرکز تماس خود، برنامه مشخصی تعریف کرده است. کسانی که از خانه کار می‌کنند مشتریان جدید یا مشتریانی که فقط سوالات عمومی دارند را پاسخ می‌دهند، در حالی که کارمندان حاضر در محل کار پاسخگوی سوالات مورد نیاز دسترسی به داده‌های مشتری می‌باشند.

سوال 3- چگونه کار کردن از راه دور را ممکن بسازیم؟

در مقاله‌ای که به زودی در 46 مرکز جهانی توانمند منتشر خواهد شد، سه دلیل اصلی مربوط به کاهش بهره‌وری هنگام دورکاری طی همه‌گیری ویروس کرونا مطرح شده است: کاهش همکاری بین اعضای تیم (34 ٪)، عدم وجود فرآیندهای مدیریت و ارزیابی عملکرد (17٪) و عدم انگیزه کاری در میان کارمندان و تیم‌ها (17٪).

هنگام طراحی یک سیاست کار ترکیبی، به کل موضوع از جمله فرصت‌های پنهان و خطرات دورکاری، نگاه کنید. به یاد داشته باشید که عملکردها و فعالیت‌های شغلی در فضاهای محدود و خارج از فضای تعیین شده عمل نمی‌کنند. اطمینان حاصل کنید که کارمندان از ابزارها، مهارت‌ها و دانش لازم برای همکاری با یکدیگر در شزایط دورکاری برخوردار هستند. از طرفی حتماً شرایط کاری کارکنان در خانه، پهنای باند اینترنت و محیط‌های خصوصی را در نظر بگیرید.

وجود یک نرم افزار آنلاین قدرتمند که امکان مجازی‌سازی سازمان شما را فراهم سازد، برای افزایش بهره‌وری در مدل کار هیبریدی ضروری است. نرم‌افزار آنلاین «ابران» امکان ایجاد ارتباط سازنده و همکاری بین اعضای تیم، ارزیابی عملکرد تیم‌های کاری و تک تک کارمندان و ایجاد انگیزه در بین آنها را تضمین می‌کند. اکنون زمان کلیدی برای شما جهت منعکس کردن دانش و در نظر گرفتن نقشی که به صورت دورکار باید در مدل عملیاتی آتی خود ایفا کنید، می‌باشد. با ما در ارتباط باشید.

اگر این یادداشت برای شما جذاب بود، پیشنهاد میدهیم محتواهای ذیل را مشاهده نمایید.

  • برای اطلاعات بیشتر جهت ایجاد انگیزه کاری در یک تیم دورکار می‌توانید این یادداشت را بخوانید.
  • در صورت علاقه به آینده سیستم کار می‌توانید این یادداشت  را بخوانید.
  • چالش‌های دورکاری برای مدیران و کارمندان کسب و کارها را در این یادداشت بخوانید.
  • شیوه استخدام و مدیریت کارمند دورکار جدید را نیز در اینجا می‌توانید ببینید.