اسکرام و کانبان در مقام مقایسه

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape

کانبان و اسکرام هر دو از متدولوژی‌های مدیریت پروژه چابک هستند و شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند. در هر دو آنها اصول بهبود فرآیند، همکاری تیمی و تقسیم پروژه‌ها به بخش‌های کوچک‌تر و قابل کنترل‌تر تشویق می‌‌شود، اما در نحوه انتخاب این اصول، رویکردهای کاملاً متفاوتی دارند. در این یادداشت به پنج تفاوت بارز کانبان و اسکرام می‌پردازیم.

1- نقش‌ها و مسئولیت‌ها

اسکرام دارای سه نقش خاص است که هر کدام مسئولیت‌های از پیش تعریف شده خود را دارند:

  1. مدیر اسکرام: به عنوان مجری و مربی عمل می‌کند. وظیفه آنها کمک به رفع نقاط ضعف‌ و حرکت تیم در مسیر درست است.
  2. مالک محصول: ارتباط دهنده تیم توسعه و مشتری است. برنامه تولید را تعیین می‌کند و مسؤل تضمین نیازهای مشتری است. خواسته‌اش این است که ویژگی‌های محصول به درستی معنی و تفسیر شود.
  3. اعضای تیم: اعضای تیم اسکرام بخش عمده کارهای پروژه را انجام می‌دهند. آنها یک تیم خودگردان هستند که در برنامه‌ریزی، اجرا و بازبینی اسپرینت پروژه و نتایج آن مشارکت دارند.

در کانبان نقش‌های از پیش تعیین شده مانند اسکرام وجود ندارد. در حقیقت، یکی از چهار اصل کنبان بیان می‌کند که تیم‌ها باید نقش‌ها و مسئولیت‌های فعلی خود را حفظ کنند. اعتقاد در مورد این اصل این است که اگر تیم‌ها نگران تغییر عنوان و شرح شغل نباشند، چارچوب را راحت‌تر قبول می‌کنند.

2- واگذاری و اولویت‌بندی کارها

در اسکرام تیم‌های خودگردان برای تکمیل یک پروژه با هم کار می کنند. اما در نهایت مالک محصول به عنوان نماینده مشتری حرف آخر را می‌زند که کدام کارها در اولویت قرار گیرند. اعضای تیم اسکرام همچنین به طور معمول در زمان تکمیل کار در دو اسپرسنت، استقلال کامل دارند. آنها می‌توانند انتخاب کنند چه کارهایی را در چه زمانی انجام دهند، البته به شرطی که همه چیز در پایان دو اسپرینت انجام شود.

کانبان همکاری و رهبری را در همه سطوح تشویق می‌کند. از آنجا که کانبان تیم‌هایی را پشتیبانی می‌کند که نقش‌های قدیمی خود را حفظ می‌کنند، ساختارهای تیمی گذشته نشان می‌دهد که نحوه واگذاری کارها چگونه انجام می‌شود. معمولاً مدیر اولویت‌بندی کار و مدیریت گردش کار را بر عهده خواهد داشت. آنها ممکن است وظایف خاصی را به افراد خاص واگذار کنند.

3- اصلاحات و تغییرات

کانبان و اسکرام اصلاحات و تغییرات را از راه‌های بسیار مختلف کنترل می‌کنند.

در اسکرام، یک اسپرینت قبل از شروع پروژه برنامه‌ریزی می‌شود، تیم کار خود را اجرا می‌کند و اسپرینت با تحویل و مرور محصول پایان می‌یابد. هر بازخورد مشتری، مسائل، اشتباهات و یا تغییرات درخواست شده نیز به انبار کلی محصول اضافه می‌شوند و در اسپرینت آتی براساس اولویت کار می‌شود.

تغییراتی که در اواسط اسپرینت مشخص می‌شوند ادامه دارد تا اسپرینت آتی ضمیمه شود، مگر اینکه مسئله‌ای به اندازه کافی مهم باشد که باید فوراً به آن رسیدگی شود. این روش به این معنی است که جدول زمانی دو اسپرینت تغییر نمی‌کند، اما اگر تقاضاهای کافی برای تغییر وجود داشته باشد، ممکن است لازم باشد دو اسپرینت به پروژه کلی اضافه شود.

در کانبان، تغییرات را می‌توان در هر بازه زمانی ایجاد کرد. این ممکن است بسته به شدت و ضرورت تغییر، بر جدول زمانی پروژه تأثیر بگذارد.

کانبان در اصل توسط تویوتا برای ساخت اتومبیل ساخته شده است و اغلب برای مقابله با بسیاری از کارهای مشابه استفاده می‌شود. در این نوع سناریو، جایی که محصولات قابل تعویض هستند، تأکید بر تحویل یک حجم خاص است تا یک بخش خاص. بنابراین هنگامی که محصولی آسیب دیده و معیوب است و یا نیاز به بررسی دوباره دارد، معمولاً از گردش کار خارج می‌شود تا اسقاط یا اصلاح شود.

4- اندازه‌گیری بهره‌وری

اسکرام برای اندازه‌گیری بهره‌وری به معیارهایی مانند سرعت و نرخ Burndown متکی است.

  • سرعت میزان کار تیمی را که طی دو اسپرینت انجام می‌دهد و ردیابی می‌کند.
  • نمودارهای Burndown نشان می‌دهد که چه مقدار کار برای تکمیل باقی مانده است.

این ابزارها در کنار هم به ما نشان می‌دهند که تیم تاکنون چقدر مثمر ثمر بوده و چگونه آن‌ها باید به منظور تکمیل پروژه در زمان خود ادامه دهند.

کانبان تمایل دارد تا زمان چرخه، زمان هدایت و کارهای در حال انجام را برای ارزیابی بهره‌وری کنترل کند.

  • زمان چرخه مدت زمان انجام یک کار را اندازه گیری می‌کند. این اندازه‌گیری معمولاً به طور متوسط از مدت زمان کار در حال انجام است.
  • زمان هدایت معیار گسترده‌تری است که مدت زمان شناسایی یا اضافه شدن یک کار به صفحه کانبان شما تا زمان تکمیل را اندازه‌گیری می‌کند.
  • کار در حال انجام، حجم متوسط وظایف را در مرحله “در حال انجام” در صفحه کانبان شما اندازه‌گیری می‌کند.

تصور کنید که دوشنبه صبح یک وظیفه به شما محول شده است، شما صبح چهارشنبه شروع به کار روی آن می‌کنید و تا پایان روز جمعه آن را انجام می‌دهید. در این سناریو، زمان دستیابی شما را پنج روز (دوشنبه تا جمعه) و زمان چرخه شما را سه روز (چهارشنبه تا جمعه) برآورد می‌کند.

5- موعد مقرر و جدول زمانی تحویل

در اسکرام، به طور معمول هر اسپرینت یک تا چهار هفته به طول نی‌انجامد و در پایان هر اسپرینت یک افزایش محصول و یا یک نسخه از محصول تحویل داده می‌شود. هرگونه مستندات پشتیبانی کننده مانند مطالب آموزشی نیز در این زمان ارائه می‌شود. به ندرت موعد مقرر یا تحویل در اواسط اسپرینت وجود دارد.

این استثنا زمانی خواهد بود که وظایف وابسته به هم به هر اسپرینت به طور یکسان اختصاص داده شوند. اگر کار B نتواند تا زمان تکمیل A شروع شود، ممکن است به وظیفه A یک سررسید زودرس داده شود تا اطمینان حاصل شود که هر دو در زمان تحویل انجام شده است. با این حال غالباً تاریخ موعد رسمی تعیین نمی‌شود و تیم صرفاً در جلسات استندآپ روزانه این وابستگی‌ها را مدیریت می‌کند.

کانبان بر پایه ایده تحویل پیوسته است. تیم‌های کانبان اغلب روی کارها و محصولات و یا خروجی‌های مستقل و قابل تحویل کار می‌کنند. بنابراین ، پس از اتمام یک کار می‌توان فوراً آن را به مشتری تحویل داد.

در مورد موعد مقرر تمرکز اصلی کانبان بیشتر روی زمان چرخه و زمان هدایت است، نه این که کار در چه زمانی انجام شود. این بدان معناست که تاریخ‌های سررسید براساس زمان برگشت هدف تعیین شوند تا اینکه بر اساس زمان انتظار مشتری باشد.

کدام متدولوژی (کانبان / اسکرام) برای سازماندهی یک پروژه بهتر است؟

پاسخ به زمان استفاده از کانبان و اسکرام، به نوع پروژه‌ای که برنامه‌ریزی می‌کنید، بستگی دارد. اسکرام و کانبان هرکدام برای پروژه‌های مختلفی مناسب‌تر هستند.

اما در اینجا یک تحلیل مختصر وجود دارد:

  • برای پروژه‌های یکبار مصرف که متغیرها و عدم قطعیت‌های زیادی دارند، مهلت بیشتری دارند و اعضای تیم بیشتری را درگیر می‌کنند، اسکرام مناسب‌تر است.
  • برای پروژه‌هایی که قبلاً انجام داده‌اید یا در حال تکرار هستند، شامل بسیاری از محصولات قابل تحویل هستند و نیاز به نظارت دقیق بر ظرفیت‌های فردی دارند ، کانبان مناسب‌تر خواهد بود.

اسکرام در مقابل کانبان: آیا بهتر است با هم باشد یا خیر؟

گزینه سوم نیز وجود دارد که Scrumban نام دارد. این ترکیبی از دو چارچوب است که تلاش می‌کند تا برای تیم‌هایی که کانبان را بیش از حد انعطاف‌پذیر و اسکرام را بسیار سفت و سخت می‌دانند، یک حد وسط فراهم کند.

صرف نظر از پروژه‌ای که در دست دارید، تغییر اجتناب‌ناپذیر است. پذیرفتن روش چابک اولین قدم برای بهبود همکاری ، پالایش فرآیندهای سازگار و داشتن چنین انعطاف‌پذیری است، بنابراین شما و تیم خود برای هر آنچه که سر راه شما باشد مجهز می‌کند

اکنون که روش صحیحی را برای این کار در نظر گرفته‌اید، یاد بگیرید که چگونه یک طرح پروژه را در ابران بنویسید یا برای یک دوره آزمایشی رایگان به مدت دو هفته‌ای از نرم افزار مدیریت پروژه ابران استفاده کنید و دریابید که چگونه الگوهای کانبان و اسکرام ما به شما کمک می‌کنند از هر چارچوبی که مد نظر دارید، استفاده کنید.

اگر می‌خواهید در مورد scrumban بیشتر بدانید، منتظر یادداشت‌های جدید ما باشید.