دلایل استفاده از گانت چارت چیست؟

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
گانت چارت

نمودار گانت تنها ابزار موجود برای زمان‌بندی پروژه نیست. پس دلیل محبوبیت آن چیست؟ در این یادداشت به پنج دلیل عمده که نقش گانت چارت را در برنامه زمان‌بندی پروژه حائز اهمیت می‌کند، می‌پردازیم.

  • می‌توانید با گانت چارت برنامه اولیه خود را ایده‌پردازی کنید

نمودار گانت می‌تواند یک روش مؤثر برای ایجاد برنامه اولیه و گردش کار پروژه شما باشد. بزرگترین مزیت استفاده از آن به عنوان نقطه شروع برنامه‌ریزی پروژه شما، بصری بودن آن است. شما می‌توانید به راحتی طرح و هدفی که در ذهن دارید را به تصویر بکشید. همچنین شما و تیم‌تان را قادر می‌سازد تا تمام ایده‌های خود را در یک مکان، به طور کلی مشاهده و مرور کنید. اعضای تیم پس از آنکه نیازها، وابستگی‌ها و رویدادهای جدید را بررسی کردند، می‌توانند کارها را با کشیدن و رها کردن دوباره مرتب‌سازی کنند.

با استفاده از یک جدول زمانی تصویری، شما همچنین می‌توانید به راحتی مشاهده کنید که چه تعداد کار در یک مدت زمان مشخص انجام شده است. و در نهایت مدت زمان اتمام پروژه قابل پیش‌بینی است. گانت چارت تا حد زیادی شما را در تعیین نیازها و انتظارات پروژه کمک خواهد کرد.

  • می‌توانید پروژه‌ها را به بخش‌های مختلف تقسیم کنید

گانت چارت با حفظ یک نمای کلی از پروژه، به شما کمک می‌کند تا پروژه را به چند مرحله مختلف تقسیم کنید. به عنوان مثال، ممکن است شما یک پروژه چابک را با سه اسپرینت مختلف داشته باشید. با استفاده از نمودار گانت، می‌توانید هر سه اسپرینت را به صورت جداگانه مشاهده کرده و فقط بر روی وظایف اسپرینت مورد نظر تمرکز کنید. یا می‌توانید پروژه را به طور کامل مشاهده و پیگیری کنید که چگونه تغییرات در یک اسپرینت بر کل پروژه تأثیر می‌گذارد.

  • می‌توانید تغییرات زمانی را مدیریت کنید

با استفاده از یک جدول زمانی دستی، هنگامی که مدت زمان یا تاریخ پایان کار را تغییر می‌دهید، تشخیص اینکه بر کدام یک از کارها مستقیماً تأثیر گذاشته است، دشوار است. اما هنگامی که مستقیماً درگانت چارت خود تغییراتی ایجاد می‌کنید، به وضوح خواهید دید که نوار سایر کارها تغییر می‌کند.

  • می‌توانید مسیر بحرانی پروژه را تعیین کنید

یکی از بهترین دلایل استفاده از نمودار گانت تعیین و کنترل مسیر بحرانی است. به لطف ماهیت بصری نمودار گانت، می‌توانید به سرعت  طولانی‌ترین مسیر در برنامه را مشخص کنید.

شناسایی مسیر بحرانی از از این رو دارای اهمیت است که شما بتوانید بر فعالیت‌های این مسیر  دقت و توجه بیشتری داشته باشید تا پروژه به موقع به پایان برسد. به علاوه، در نرم افزار مدیریت پروژه گانت چارت سمشخص می‌کند که تغییر مسیر حیاتی باعث تغییر در زمان‌بندی می‌شود. به این ترتیب می‌توانید مهم‌ترین کارها را بدون تأکید تصادفی بر کارهایی که دیگر در مسیر حیاتی نیستند، اولویت بندی کنید.

  • گانت چارت می‌تواند مسئولیت‌پذیری را افزایش دهد

پروژه‌ها اغلب طوری به نظر می‌رسند که انگار شما شعبده بازی هستید. توپ‌های زیادی را به هوا پرتاب می‌کنید و هنگامی که یکی از توپ‌ها به زمین می‌افتد می‌تواند منجر به سقوط همه توپ‌ها شود. بدون گانت چارت، دشوار است که بفهمید همه توپ‌ها در یک زمان کجا هستند.

داشتن یک نمودار گانت به عنوان یک هدف مرجع، مسؤلیت‌پذیری را افزایش می‌دهد. زیرا گانت چارت به وضوح اثر دومینو بر کارها را نشان می‌دهد. این ویژگی به هر یک از اعضای تیم اجازه می‌دهد تا ببینند مسئول، چه کسانی هستند و در صورت از دست دادن مهلت خود یا “انداختن توپ” ، چه کسانی را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

اگر این مطلب برای شما جذاب و مفید بود، می توانید یادداشت‌های ذیل را نیز مشاهده کنید.

چرا باید از نمودار گانت در نرم افزار مدیریت پروژه استفاده کنیم؟

ویژگی یک نمودار گانت خوب؛ از یک نرم افزار گانت چارت چه انتظاری داریم؟