اصول دوازده گانه چابک

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape

در یادداشت پیش به علت انحراف روش چابک و راهکارهای رفع آن پرداختیم. در این یادداشت اصول دوازده گانه چابک از بیانیه توسعه نرم افزار چابک، که لازم است در همه پروژه‌های چابک  از آنها پیروی شود، آورده شده است:

  1. بالاترین اولویت ما جلب رضایت مشتری از طریق تحویل زودهنگام و مداوم نرم افزارهای ارزشمند است

اولین اصل از اصول دوازده گانه چابک، بیان می‌کند که مشتریان نه تنها در زمان تحویل محصول نهایی، بلکه در طول چرخه عمر پروژه باید از محصولات و دستاوردهای پروژه در فواصل منظم بهره‌مند شوند.

  1. از تغییرات ضروری حتی در اواخر توسعه پروژه استقبال کنید. فرآیندهای چابک در جهت مزیت رقابتی مشتری از تغییرات مناسب بهره‌مند شوند

نویسندگان بیانیه دریافتند که با مدیریت سنتی پروژه، پذیرفتن درخواست تغییرات در آخرین لحظات بسیار دشوار است. اما این اصل از اصول دوازده گانه چابک به ما اطمینان می‌دهد که پروژه‌های چابک می‌توانند با حداقل تأخیر، با هر تغییری حتی در اواخر فرایند توسعه، سازگار شوند.

  1. تحویل زود به زود نرم‌افزار قابل استفاده، از چند هفته به چند ماه، با اولویتبندی برای بازه‌های زمانی کوتاه‌تر

پروژه‌های چابک، جدول زمانی مکرر و کوتاه‌مدت برای خروجی پروژه، برنامه‌ریزی کرده است که امکان بازآفرینی سریع محصولات قابل اجرا را فراهم می‌کند. تیم‌ها اغلب پروژه‌های چابک را به پروژه‌هایی با بازه‌های زمانی یک تا چهار هفته تقسیم‌بندی می‌کنند که هر یک به تحویل محصول منتهی می‌شوند.

  1. ذی‌نفعان و توسعه‌‌دهندگان کسب و کار باید به صورت روزانه در طول پروژه با هم کار کنند.

این اصل بیان می‌کند که برقراری ارتباط منظم با کلیه ذینفعان برای موفقیت پروژه حیاتی است. معمولاً این ارتباط از طریق جلسات کوتاه روزانه با تیم پروژه و سایر سهامداران اصلی ایجاد می‌شود.

  1. پروژه‌ها را بر دوش افراد با انگیزه بنا کنید. فضای لازم را به آنها بدهید. از آنها پشتیبانی و برای انجام کار به آنها اعتماد کنید.

مدیریت چابک می‌گوید: افراد مناسب باید در موقعیت‌های مناسب قرار گیرند. افراد باید استقلال لازم برای انجام وظایف خود را داشته باشند. طراحی یک تیم پروژه، باید بر اساس توانایی‌ها باشد و نه بر اساس موقعیت‌های شغلی و یا عناوین دیگر. همچنین تمرکز مدیر پروژه باید بر تشویق تیم پروژه و حمایت از آن‌ها باشد، نه اینکه تلاش آن‌ها را نادیده بگیرد و یا از بین ببرد.

  1. کارآمدترین و مؤثرترین روش انتقال اطلاعات به تیم توسعه‌دهنده و تبادل آن در میان اعضای تیم، گفتگوی رو در رو با یکدیگر است.

بیانیه چابک بر اهمیت مکان‌ مشترک تیم‌ها و سهامداران در هر زمان ممکن تأکید می‌کند. زیرا ارتباط حضوری از ایمیل یا تلفن مؤثرتر است. اگر تیم شما امکان همکاری رو در رو را نداشته باشد، ویدئو کنفرانس گزینه‌ای مناسب است.

  1. نرم افزار قابل استفاده، اصلی‌ترین معیار سنجش پیشرفت است.

هدف از روش چابک، ارائه نتایج کامل و کارا است. این هدف باید همیشه بر هرگونه الزامات اضافی مانند اسناد پروژه اولویت داشته باشد. سایر معیارها مانند زمان سپری شده، به اندازه تحویل محصول مهم نیستند.

  1. فرآیندهای چابک باعث توسعه پایدار می‌شوند. حامیان مالی، ذینفعان و کاربران باید بتوانند سرعت پیشرفت ثابتی را برای مدت نامحدودی حفظ کنند.

مطابق این اصل از اصول دوازده گانه چابک، پروژه‌های چابک باید سرعت ثابتی برای هر چرخه یا سرعت تکرار شونده‌ای در هر پروژه داشته باشند. ساختار شکست کار باید طوری باشد که ضمن افزایش تولید مکرر محصولات قابل استفاده، نیاز به اضافه کاری یا برنامه‌های نامناسب را از بین ببرد. همچنین باید یک چرخه تکرار شونده ایجاد کند که تیم بتواند به طور مداوم تا آنجا که لازم است کار را دنبال و پیگیری کند.

  1. توجه مداوم به برتری فنی و طراحی خوب، چابکی را افزایش می‌دهد.

تمرکز اصلی یک پروژه چابک باید در بهبود محصول نهایی و دستیابی به پیشرفت مداوم در طول زمان باشد. هر نسخه جدید باید همیشه نسبت به نسخه قبلی بهتر باشد و تیم همیشه باید به دنبال نوآوری و پیشتازی باشد.

  1. سادگی – هنر به حداکثر رساندن میزان کار انجام نشده – ضروری است.

هدف از یک پروژه چابک آن است که برای تکمیل پروژه و تأمین مشخصات درخواستی به اندازه کافی کار انجام شود. از هرگونه مستندات اضافی، مراحل، فرآیندها یا کارهایی که به مشتری ارزش افزوده و یا خروجی‌های پروژه را افزایش نمی‌دهد، باید اجتناب یا حذف شود.

  1. بهترین معماری‌ها، نیازمندی‌ها و طرح‌ها، توسط تیم‌های خود سازمانده ایجاد می‌شود‌.

چابک مبتنی بر این باور است که شما برای ارائه بهترین نتایج و محصولات به تیم‌های با انگیزه، خودمختار و ماهر نیاز دارید. تیم‌ها باید بتوانند در صورت لزوم خود را سازماندهی کنند. آنها باید آزادی همکاری و نوآوری را به دلخواه خود داشته باشند، بدون اینکه نظارت زیاد مانع آنها شود.

  1. اعضای تیم چابک در فواصل منظم، در مورد این‌که چگونه مؤثرتر عمل کنند با یکدیگر بحث می‌کنند. سپس رفتار و گفته خود را متناسب با آن تنظیم می‌کنند.

یک تیم موفق و با انگیزه به تمرکز قوی بر پیشبرد مهارت‌ها و فرایندهای خود برای رشد و بهبود نیاز دارد. تیم باید مروری منظم بر عملکرد و نتایج خود از جمله بحث‌هایی در زمینه بهبود و پیشرفت آن‌ها داشته باشد.