ردیابی چالش های بهره وری در شرکت ها و سازمان ها

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
چالش کاهش بهره وری در سازمان

شرکت‌های بزرگ با چالش‌های منحصر به فرد متعددی ـ مثل مدیریت افراد یا ارتباطات و همکاری ـ روبرو هستند. در شرکت‌ها و سازمان‌هایی که چندین سطح دارند، بخش‌ها و قسمت‌هایی وجود دارد که اغلب با تعدادی از موانع که می تواند منجر به مشکلات بهره‌وری شود، دست و پنجه نرم می‌کنند. با این وجود، بهره وری در سازمان را می‌توان با استفاده از ابزارها و استراتژی های مناسب به سرعت بهبود داد.

برای آگاهی از برخی از متداول‌ترین چالش‌های بهره‌وری شرکت‌های تجاری و همچنین راه‌های افزایش بهره‌وری اداری و در نهایت نتیجه نهایی مطلوب، به مطالعه بازنوشتی از یادداشت جرمی مکابی ادامه دهید.

چرا بهره وری در سازما‌ن اهمیت دارد؟

قبل از مطرح کردن چالش‌های خاص بهره‌وری و راه‌حل‌های آنها، مهم است که درک کنید چرا بهره وری در سازمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بدیهی است که بهره‌وری مستقیماً به سودآوری وابسته است که هدف اصلی شرکت‌های بزرگ است. اما بسیاری از دلایل خوب دیگر وجود دارد که باعث می‌شود بهره‌وری از اولویت‌های اصلی شرکت‌های بزرگ باشد. در ادامه فقط چند مورد آن ذکر شده است.

  1. بهبود روحیه

باور کنید یا نکنید، بهبود بهره‌وری بر روحیه کارکنان تأثیر دارد و بالعکس. کارمندان خوشبختی که از تعادل خوب زندگی و کار برخوردار هستند، تأثیر بیشتری در موفقیت شرکت‌های بزرگ دارند و وقتی مدیران به اعضای تیم کمک می‌کنند تا سازمان‌یافته‌تر و سازنده‌تر شوند، باعث افزایش روحیه آنها شده و نیز موجب ایجاد بازخورد مثبت خواهد شد.

  1. افزایش مشارکت

هنگامی که کارمندان بیش از آنچه واقعاً تحمل می‌کنند کار کنند، می‌تواند منجر به عدم تمرکز و کاهش بهره‌وری شود. برعکس، سازمان‌هایی که تمرکز بیشتری روی فرآیندهای پالایش و ترازبندی انتظارات دارند، تمایل به افزایش مشارکت دارند که وقتی نوبت به بهره‌وری می رسد، بازهم یک بازخورد مثبت ایجاد می کند.

  1. خدمات بهتر به مشتری

مطمئناً کارمندان خوش‌ذوقی كه در نقش خود راضی و سازنده هستند قادر خواهند بود که خدمات بهتری نسبت به كارمندان خسته و افسرده از کار زیاد، ارائه دهند. علاوه بر این، تیم‌ها و بخش‌های تولیدی در یک شرکت بیشتر قادر به تولید محصولات با کیفیت در اسرع وقت و متناسب با بودجه هستند که یکی از بهترین فرم های خدمات به مشتری است.

  1. کاهش هزینه‌های عملیاتی

بهره‌وری، محصولی از کارایی است و یک سازمان کارآمد یک سازمان مقرون به صرفه است. بنابراین کمک به کارمندان در بهبود بهره‌وری، تأثیر مستقیمی بر هزینه‌های عملیاتی شرکت شما خواهد داشت.

چالش های مشترک بهره وری در سازمان‌ها و شرکت‌ها

اکنون که دانستیم چرا بهره‌وری شرکت از اهمیت بالایی برخوردار است، بیایید برخی از متداول ترین چالش های بهره‌وری شرکت‌ها را بررسی کنیم.

  • فرآیندهای ناکارآمد

فرآیندهای ناکارآمد یکی از بزرگترین موانع بهره وری در سازمان است. بدون فرآیندهای مشخص و طرح بهبود فرآیند، اعضای تیم بدون تمرکز دقیق بر اولویت‌ها، سریعاً در لیست کارها قرار می‌گیرند و این اغلب منجر به شرایط چندوظیفه‌ای می‌شود. حتی اگر به نظر برسد که انجام چند وظیفه میانبری برای انجام هر چه بیشتر کار است اما در واقع این ضرری بزرگ برای بهره‌وری است که مطالعات نشان می‌دهد می‌تواند بهره‌وری را تا 40٪ کاهش دهد.

  • ردیابی ضعیف

یکی دیگر از چالش‌های مهم بهره‌وری ردیابی و مدیریت پروژه ضعیف است. وقتی مدیران دائماً به دنبال دریافت گزارش و بروزرسانی از سوی كارمندان هستند، منجر به سربار ارتباطات می‌شود و تمركز و بهره‌وری اعضای تیم را از بین می‌برد.

  • سربار ارتباطی

به زبان ساده، سربار ارتباطی مدت زمانی است که شما به جای اینکه مفید و کارا باشید، در حال برقراری ارتباط بیش‌ازخد با تیم خود هستید. به عبارت‌دیگر، جلسات زیاد، ایمیل ها و سایر ارتباطات مانع بهره‌وری می‌شود.

  • جذب ناقص

وقتی استخدام‌های جدید به درستی انجام نشده‌اند، کارمندان جدید با پرسش‌های بدون جواب وارد کار می‌شوند. این نه‌تنها بهره‌وری آنها را کاهش می‌دهد بلکه باعث کاهش بهره‌وری هم‌تیمی‌ها و مدیران آنها می‌شود. در این شرایط، مدیران باید زمان بیشتری را برای مربیگری صرف کنند و به آنها کمک کنند تا با تمام ظرفیت خود کار را ادامه دهند.

  • انتظارات غیرواقعی

یکی از بزرگترین چالش‌های بهره وری در سازمان چالشی است که به ندرت در بین کارفرمایان و کارمندان به رسمیت شناخته شده است. واقعیت این است که همه می‌خواهند کارهای بیشتری را در مدت زمان کمتری انجام دهند اما وقتی از کارمندان انتظار می‌رود حجم زیادی از کار را با سرعت غیرواقعی انجام دهند، این امر بهره‌وری را از بین می برد.

چگونه می‌توان بهره‌وری را در شرکت افزایش داد؟

اگرچه ممکن است یک کار غیرممکن به نظر برسد، اما افزایش بهره‌وری در محل کار، حتی برای کارهای سازمانی کاملاً قابل دست‌یابی است. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای شروع افزایش بهره‌وری، پیاده‌سازی یک راه‌حل نرم‌افزاری است که می‌تواند به شما در ساخت فرآیندهای کارآمدتر، ردیابی پروژه ها، نظارت بر تخصیص منابع و برقراری ارتباط موثرتر در سازمان کمک کند.

خوشبختانه پلتفرم‌های مدیریت کسب و کار ابران به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا رویکردهای فوق را اتخاذ کنند. برای آشنایی با ابران و راهکارهای آنلاین آن می‌توانید طرح‌های ما را متناسب سازمان خود انتخاب کنید. گارانتی ۱۵ روز بازگشت وجه، تضمینی برای آسایش و امنیت ذهنی شما در انتخاب است.