نه روش ساده برای قدردانی از تیم

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape

تشکر و قدردانی کار ساده‌ای است که با این وجود، بسیاری از ما آن را انجام نمی‌دهیم. گفتن کلمه متشکرم یا انجام کاری که قدردانی شما را نشان دهد، زندگی شما را متحول می‌کند. این کار هرچند ساده، شما را در چشم دیگران فردی قابل اعتماد و قدردان نشان می‌دهد و انرژی مثبت را به سمت شما روانه می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده، ۷۹ درصد از افراد تیم متأستفانه احساس تحسین یا تأیید نمی‌کنند. در یک نظرسنجی از 2000 کارمند آمریکایی توسط بنیاد جان تمپلتون قدردانی شد، ۸۱ درصد از پاسخ‌دهندگان تمایل بیشتری داشتند که برای یک رئیس قدردان کار کنند و ۷۰ درصد هم گفتند که اگر رئیس آنها به طور منظم از آنها تشکر کند، آنها احساس بهتری نسبت به خود و تلاش خود خواهند داشت و فقط ۱۰ درصد از پاسخ‌دهندگان در نظرسنجی گفتند که به طور منظم از همکارانشان قدردانی می‌کنند.

فراموش نکنید که کارمندان شما نقش مهمی در موفقیت شرکت‌تان دارند. قدردانی و سپاسگزاری از کارمندان، باعث می‌شود آنها به ارزشمندی نقش خود در موفقیت شرکت پی برده و انگیزه و اشتیاق بیشتری برای ادامه کار داشته باشند. در این یادداشت به نه روش ساده برای قدردانی از تیم اشاره شده است.

  1. به صورت لفظی تشکر کنید

یکی از ساده‌ترین و واضح‌ترین روش‌ها بیان عبارت متشکرم است. اما باعث تعجب است که  مدیران به ندرت از تیم خود تشکر می‌کنند. جالب اینجاست که تشکر کردن از کارمندان ۱۰۰ درصد رایگان است. حتی ارسال یک پیام ساده قدردانی می‌تواند در برنامه روزانه یا هفتگی شما قرار گیرد.

شاون آچور، متخصص شادی و نویسنده کتاب “مزیت شادی” می‌گوید: روزانه یک یادداشت مثبت بنویسید و یا از کسی تشکر کنید. نوشتن یک عبارت کوتاه قدردانی وقت شما را کمتر از دو دقیقه می‌گیرد اما به طور چشمگیری ارتباطات اجتماعی شما را افزایش خواهد داد. محققان دریافته‌اند که ارتباطات اجتماعی هم مانند چاقی و سیگار کشیدن بر طول عمر شما موثر است.

  1. بگذارید زودتر از محل کار بروند یا از راه دور، کار کنند

۳۱ درصد از کارمندان آمریکایی، فصل تعطیلات را کلافه‌کننده توصیف می‌کنند. با وجود بسیاری از مهمانی‌ها و دورهمی‌های روزهای تعطیل، ممکن است آنچه که به عنوان یک فصل خوشگذرانی معرفی می‌شود چندان خوشایند نباشد. مطمئناً در این روزها کار باید انجام شود. این یک عامل استرس‌زا است که اجازه لذت بردن از فصل تعطیلات را کاهش می‌دهد. پس با اجازه دورکاری و یا کاهش ساعات کاری از استرس کارکنان خود بکاهید. این یک روش مناسب برای قدردانی از ایشان است.

  1. بازی‌آفرینی کنید

بازی‌آفرینی به معنای استفاده ایده‌آل از مکانیسم‌های بازی در بخش‌هایی از کسب‌وکار است. بازی آفرینی باعث افزایش انگیزه و ایحاد تعامل مثبت بین کارکنان می‌شود. با این روش یک محرک قوی برای برانگیختن ناخودآگاه افراد برای ایجاد ارتباطات و دست‌یابی به اهداف سازمانی است.

  1. زندگی آنها را آسان‌تر کنید

به یاد دارید گفتیم که فصل تعطیلات یکی از پر استرس‌ترین زمان‌های سال است؟ خبر خوب این است که کاهش این استرس می‌تواند زندگی اعضای تیم را آسان‌تر کند.  از طریق راه‌های مختلفی می‌توانید از آنها تشکر کنید برای مثال: با ارائه بلیط‌ مکان‌های تفریحی به کارمندان خود تعطیلات را برای آنها خوشایندتر کنید. به آنها بن‌های تخفیف برای شستشوی ماشین، ماساژ یا وعده‌های غذایی اعطا کنید. مطمئناً افراد تیم از شما به‌خاطر آن تشکر می‌کنند!

  1. به آنها هدیه بدهید

هدیه دادن به عنوان قدردانی هیچ مشکلی ندارد اما هر هدیه‌ای این کار را انجام نمی‌دهد. ثابت شده است که کارمندان دریافت هدیه شخصی را نسبت به هدیه نقدی ترجیح می‌دهند. بهتر است بدانید علاقمندی و سرگرمی‌های آنها چیست؟ آنها آرزو دارند که چه چیزی داشته باشند؟

فرقی نمی‌کند افراد تیم را به یک سفر کوتاه دعوت کنید یا یک هدیه‌ی خاص برایشان در نظر بگیرید. با کمی خلاقیت و تلاش می‌توانید راه خوبی برای پیدا کردن یک سیستم پاداش‌دهی غیر نقدی پیدا کنید. شاید باور کردنش سخت باشد، ولی واقعاً می‌توانید کارمندانتان را خوشحال کنید.

طبق تحقیقات وقتی افراد مسافرت را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند شادتر از زمانی هستند که پول نقد می‌گیرند. مهم‌ترین علت این است که وقتی پول دریافت می‌کنیم، بین خرج کردن و پس‌انداز آن دچار تردید می‌شویم. درحالی‌که پاداشی مثل تعطیلات به ما فرصت می‌دهد بدون عذاب وجدان، از اوقاتمان لذت ببریم.

  1. یادگاری تیمی به کارمندان خود بدهید

هیچ چیز بهتر از شوخی کردن بین همکاران به احساس رفاقت دامن نمی‌زند. ایجاد یک جایزه شخصی، خنده‌دار و چشم‌نواز راهی عالی و کم‌هزینه برای شناخت هم‌تیمی‌ها برای دستاوردهای کوچک است. همچنین یک روش عالی برای ایجاد انگیزه رقابتی در تیم شما است، به ویژه هنگامی که با بازی‌های تیمی همراه باشد. اطمینان حاصل کنید که جایزه برجسته و مطابق با شوخ طبعی اعضای تیم شما است.

  1. آنها را به ناهار/شام دعوت کنید

در یافتن یک هدیه شخصی یا جایزه خنده دار یا نوشتن یک کارت صمیمانه مشکلی دارید؟ شاید وقت آن رسیده است که به اصول اولیه برگردیم. اگر در یافتن راه‌های منحصر به فرد برای تشکر از تیم خود مشکل دارید، احتمالا آنها را هنوز به خوبی نشناخته‌اید.

ناهار یک به یک ممکن است حرکتی جزئی به نظر برسد اما این آغاز ایجاد رابطه نزدیک‌تر با اعضای تیم‌تان است. آنها از زمانی که شما برای شناختن آنها صرف کرده‌اید قدردانی می‌کنند و سعی می‌کنند کیفیت کار خود را افزایش دهند. از طرفی، شما فرصت کافی خواهید داشت تا با آنها در مورد نحوه کار خود صحبت کنید.

سفارش غذا یا خوراکی در محل کار مخصوصاً بعد از یک روز سخت و طولانی یکی از ساده‌ترین ایده‌ها برای خوشحال کردن کارمندان‌ است. می‌توانید این خوراکی را به صورت پک صبحانه، یک وعده غذا یا یک میان‌وعده مثل بستنی یا میوه در نظر بگیرید.

  1. هزینه ادامه تحصیل آنها را بپردازید

رشد و رضایت شغلی دست به دست هم می‌دهد، به همین دلیل ارائه کمک هزینه تحصیلی می‌تواند راهی بزرگ برای تشکر از تیم و کل سازمان شما باشد. بسیاری از کارمندان از این حرکت استقبال می‌کنند. در عین حال اعطای بودجه  تحصیلی می‌تواند سود بالایی در اینده برای شما به همراه داشته باشد.

  1. از خودشان بپرسید

فرصتی برای نظرسنجی ترتیب دهید و از افراد تیم بخواهید روش قدردانی مورد علاقه‌شان را آزادانه بنویسند. با این کار آن‌ها می فهمند که شما برای نظرشان اهمیت قائل هستید، حتی اگر به تمام پیشنهادهایشان عمل نکنید.

هرچندوقت یک‌بار با کارمندان‌تان صحبت کنید و علاقه‌مندی‌های آن‌ها، تفریحات و سرگرمی‌ و نقاط ضعف و قوت‌شان را بدانید.

ازاوضاع زندگی شخصی‌شان مطلع شوید و از نگرانی‌هایشان بپرسید. بگذارید آن‌ها بیش‌تر حرف بزنند و شما بیش‌تر گوش دهید. اغلب مدیران آن‌قدر سرشان شلوغ است که وقتی برای شنیدن حرف‌های کارمندان‌شان ندارند اما همین یک کار کافی است که به مدیری محبوب تبدیل شوید.

سخن پایانی

مواردی که در بالا گفته شد تنها تعداد کمی از راه‌هایی بود که می‌توانید از طریق آن از اعضای تیم خود قدردانی کنید. همچنین انگیزه آنها را افزایش دهید. مطمئناً شما به عنوان کسی که قصد چنین کاری را دارید به مرور زمان یاد خواهید گرفت که هر کدام از کارمندانتان به چه نحو خوشحال خواهند شد.

کارمندان، جریان حیات شرکت شما هستند. پس در نخستین فرصت به هر روش مناسب و انگیزه بخشی که می توانید، تشکر و سپاس خود را به آنها اظهار کنید.