چهار گام مهم برای ایجاد سریع شبکه ارتباطی تیم‌‌ها

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
شبکه ارتباطی تیم ها

در این یادداشت به چهار مرحله مهم برای ایجاد سریع شبکه ارتباطی بین تیم‌‌ها می‌پردازیم. این مراحل به شما  کمک کند تا به سرعت یک شبکه منسجم و سازگار از تیم‌های خود ایجاد کنید. به طوری‌که به سرعت اطلاعات را جمع‌آوری و راه‌حل‌ها را عملی کرده و همچنین نتایج را اصلاح کنید.

در شرایطی که محیط کسب و کار به سرعت در حال تغییر است و با توجه به بحران ویروس کرونا، سرعت پاسخ سازمان‌ها به نیازهای موجود یک ضرورت جدی است. انتظار برای تصمیم‌گیری یا حتی انتظار برای تأیید مدیر ارشد، بدترین کاری است که سازمان می‌تواند انجام دهد. با این‌حال، ایجاد برخی از سطوح هماهنگی بین تیم‌ها و فعالیت‌ها برای پاسخ مؤثر سازمانی، ضروری است.

راه‌حل این چالش، ایجاد یک شبکه قوی از تیم‌ها است که باعث ایجاد اختیار برای فعالیت در خارج از سلسله مراتب فعلی و ساختارهای دیوان سالاری سازمان می‌شود. رهبران سازمان برای رسیدن به اهداف مورد نظر باید بر روی چهار مرحله زیر تمرکز کرده تا به سرعت یک شبکه منسجم و سازگار از تیم‌ها، متحد شده توسط یک هدف مشترک، ایجاد کنند.

1- در راستای اهداف خود تیم‌‌ها را تشکیل دهید

تمرکز خود را بر ایجاد یک مدل مرکزی قابل دسترس برای همه کارمندان که عکس‌العمل‌ها را هدایت و هماهنگ کنند، بگذارید. رهبران شایسته انتخاب کنید. راهبرانی که مسائل خلاقانه و نوآورانه را با مهارت‌های کلیدی خود حل کنند و انعطاف‌پذیر و مقاوم باشند. سپس، با در نظر داشتن مهارت‌ها، تجربیات و دیدگاه‌های مهم با رهبران کار کنید و به ایشان اجازه دهید اعضای تیم خود را انتخاب کنند.

پس از معین کردن تیم‌ها، به آنها اختیار تصمیم‌گیری دهید. برای کل سازمان روشن کنید که این تیم‌ها می‌توانند به تنهایی تصمیم بگیرند و نیازی به اجازه دیگران ندارند.

2- از محل کار خود خارج شوید، اما با اعضای تیم‌ها در ارتباط باشید

پس از تشکیل اولیه تیم‌ها، به برقراری ارتباطات چند منظوره اقدام کنید. نه تنها با تیم‌های درون شبکه بلکه بین تمام تیم‌های خود و حتی سایر سازمان‌ها ارتباط برقرار کنید. به صورت مداوم و با هماهنگی تیم مرکزی، جلسات استندآپ روزانه برگزاری کنید.

حال زمان آن فرا رسیده است که شما در نقش شتاب‌دهنده وارد شوید. فرصت‌ها را شناسایی و بین تیم‌ها ارتباط برقرار کنید، برای تیم‌ها ایده ایجاد کنید و منابعی لازم را در اختیارشان بگذارید. به عنوان شتاب دهنده، مرتباً با رهبران و اعضای تیم درگیر شوید، موانع را برطرف کرده و به آنها کمک کنید تا از پس چالش‌های پیش‌رو برآیند. هدف این است که به طور همزمان تیم‌ها را توانمند کنیم و از آنها پشتیبانی کنیم، بدون اینکه مدیریت ذره‌بینی داشته باشیم.

3- از شفافیت و اصالت اساسی برخوردار باشید

با ایجاد محیط مبتنی بر همکاری و داشتن ارتباطات مناسب، شفافیت و ایمنی روانشناختی را در کار ایجاد کنید. ایمنی روانشناختی امکان اشتراک سریع اطلاعات برای دستیابی به اهداف متغیر را فراهم می‌کند. همچنین از محیطی پشتیبانی می‌کند که در آن اعضای تیم به سرعت ایده‌پردازی می‌کنند و از اشتباهات درس می‌گیرند.

در ارتباطات قابل اعتماد و نسبت به کسانی که مضطرب هستند همدل باشید. افراد ریسک‌پذیر را شناسایی کنید. افرادی که ریسک‌پذیرشان باعث شکست‌شان شده را مجازات و حذف نکنید.

4- خودسازمان‌دهی را در بین اعضای تیم‌ها تقویت کنید

در نهایت خودسازماندهی و خودمدیریتی را در بین اعضای تیم تقویت کنید. در یک شبکه با عملکرد خوب، هاب مرکزی به تمام فعالیت‌ها متصل است اما مراقب است تا تبدیل به نقطه ضعفی که سرعت پاسخ‌دهی را کاهش می‌دهد، نشود.

در راستای تشویق اعضای تیم به برقراری ارتباطات، زمینه آن را مهیا کنید. افرادی که در معرض خطر هستند را شناسایی و تغییرات لازمه را ایجاد کنید. موانع موجود در ارتباطات بین افراد را رفع کنید. برای این کار آنها را از طریق شبکه به یکدیگر متصل کنید. سرانجام به طور گسترده، شفاف و معتبر درباره تجربیات خود و پیامدهای آن برای افرادی که در ارتباط هستید، صحبت کنید.

برای مشاوره بیشتر برای ایجاد یک شبکه بین تیمی موفق با ما در ارتباط باشید.

 

برای مشاهده منبع این یادداشت به این مطلب مراجعه کنید.